Na sesji w dniu 27 maja 2014 r.[1] przyjęto Plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Stargardu Szczecińskiego oraz gmin, z którymi zawarte zostały porozumienia międzygminne w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego. Dokument ten kosztował 49 500,00 zł[2] i wynika z wymogów ustawy o transporcie drogowym. Ma on 111 stron i został przygotowany przez firmę zewnętrzną. Znajdziemy w nim informacje statystyczne dotyczące miasta Stargard Szczeciński, analizę sytuacji dotyczącej transportu publicznego oraz gdzie na mapie Polski leży Stargard Szczeciński. Z dokumentu wynika, iż MZK ma do dyspozycji 34 autobusy w tym 24 autobusy niskopodłogowe. Średni wiek taboru to 14,3 lata. Najstarszy jeżdżący autobus liczy sobie 22 lata.W Stargardzie zarejestrowanych jest 43 516 samochodów. Na stronie 31 znajdziemy mapkę pokazującą drogi na terenie miasta w podziale na zarządzających: krajowe (GDDKiA), wojewódzkie (UMarszałkowiski), powiatowe (Starostwo), miejskie (UMiasta). Stronę dalej mamy mapę powiatu z w/w podziałem. Są tam również informacje o ruchu na drogach krajowych i wojewódzkich. Np. Na odcinku krajowej 10 (Szczecin-Motaniec) mamy ruch pojazdów wielkości 17 817 poj./dobę a na odcinku (Motaniec-Lipnik). 13 787 poj./dobę. Na terenie miasta na krajowej 20 gęstość ruchu to 11 571 poj./dobę a na wojewódzkiej 106 ruch to 13 298 poj./dobę. Średnia wartość natężenia ruchu dla dróg krajowych to 6 892 poj./dobę a dla wojewódzkich 2 358 poj./dobę. W przypadku drogi krajowej Szczecin-Motaniec wychodzi, że co 5 sekund jedzie tam jakiś samochód. Natężenie ruchu na tych odcinkach jest znacznie powyżej średniej dla województwa zachodniopomorskiego.

 

W dalszej części opisano przeprowadzone badania dotyczące preferencji i oczekiwań mieszkańców w związku z organizacją transportu publicznego. Z badań wynika, iż preferencje osób korzystających ze środków lokomocji to transport indywidualny (samochody), z którego korzysta ponad 72%[3] osób korzystających ze środków lokomocji. Mieszkańcy mieli możliwość oceny 16 obszarów dotyczących publicznego transportu. Średnia ocena to 3,34 w skali do 1 do 5. Taka mocna trója.Żaden z elementów nie otrzymał oceny wyższej niż dostateczna. Przeprowadzone badania wskazują wyraźnie, iż częstotliwość kursowania autobusów jest główną przyczyną wyboru samochodu jako głównego środka transportu. Trudno się nie zgodzić. Sam nie korzystam z MZK ze względu na brak dogodnych połączeń z moim miejscem zamieszkania.

W dokumencie znajduje się również ocena kosztów funkcjonowania Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Jak widzimy koszt utrzymania w latach 2010-2012 wzrósł nieznacznie bo jedynie o 1,6%.
W 2010 roku strata MZK wyniosła jakieś 1,34 mln zł. W przeciągu dwóch lat zmniejszono deficyt MZK do 321 tyś zł zwiększonymi wpływami z biletów (nie podaje się czy jest to wynik podniesienia cen czy zwiększenia sprzedaży. Wcześniejsze dane wskazują wyraźnie na to pierwsze) oraz zwiększeniem dofinansowania przekazywanego bezpośrednio przez miasto o ponad 1,1 mln zł. W tym samym czasie spadła wartość rekompensat przekazywanych przez gminy o ponad 387 tyś. zł.

Wychodzi na to, iż sama sprzedaż biletów pokryła lekko ponad 50% kosztów utrzymania komunikacji miejskiej. Każdy mieszkaniec odpłaca prawie drugie tyle do biletu nawet jak nie korzysta z komunikacji a i tak wychodzi strata w działalności MZK.

Porównanie cen biletów z innymi miastami pokazuje na różną politykę cenową. Zazwyczaj Ci co mają niższe ceny na pojedyncze bilety mają ceny wyższe na bilety okresowe i odwrotnie.

Wybrano do porównania Miasta o podobnej liczbie mieszkańców. Niestety nie podano danych dotyczących dopłat i kosztów całkowitych więc analiza jest niepełna. Nie ma informacji o wpływach z biletów itd. Na wskazanych wykresach w programie Stargard wypada dobrze jednak nie ma tutaj pełnego obrazu by dokonać obiektywnej oceny.

Dalej mamy wymagania i standardy jakie będzie spełniał tabor w przyszłości oraz kierunki zmian. Niestety nie określono harmonogramu realizacji planu, co w praktyce oznacza, że powyższy dokument po za walorem „ilościowym” (111 stron) nie będzie dla nikogo w mieście wyznacznikiem do działania. Miejmy nadzieję, że planowany do zakupu tabor będzie spełniał wymagania określone w poniższej tabeli:

 


[1]http://bip.um.stargard.pl/uchwaly/2014/2014-05-27/uxxxix-459.pdf

[2]http://bip.um.stargard.pl/files/protkomisji/kadencja6/pkom-budfin-k6-42-23052014.pdf , strona 4. Kwotę podano wprost jako odpowiedź na pytanie radnego.

[3]http://bip.um.stargard.pl/uchwaly/2014/2014-05-27/uxxxix-459.pdf, strona 48 rys 7.1.1